مصاحبه چا پ شده در روزنامه همشهری

سردار سید مهدی متولیان، فرمانده حوزه ۳۶۳ حضرت عبدالعظیم(ع)
خط بسیج، جذب جوانان است
محمدحسین عباسی
اکنون خط بسیج توسط فرماندهی محترم نیروی مقاومت، جذب جوانان است و در کل باید گفت دیگر در هیچ پایگاهی، سلیقه ای برخورد نمی شود و راه برای عضویت جوانان و نوجوانان در بسیج مانند گذشته باز است
007251.jpg
راه پله تنگ و باریکی که در سمت راست راهروی مسجد ختم النبیین(ص) واقع شده، مراجعان را به پایگاه بسیج مسجد و دفتر فرماندهی حوزه مقاومت ۳۶۳ یا همان ناحیه هفت سابق هدایت می کند. همچنان که از راه پله تنگ و باریک حوزه ـ که آدم را به یاد کوچه های آشتی کنان می اندازدـ بالا می روم، خاطرات شب های پست و پایگاه بسیج محل و دوستانی که حالا خیلی از آنها در بین ما نیستند، برایم زنده می شود. دقایقی بعد، در حالی که مرور خاطرات گذشته سبب شده تا حسی شعف انگیز وجودم را فرا بگیرد، وارد دفتر سردار سید مهدی متولیان می شوم.
متولیان، فرماندهی این حوزه را که شامل هجده پایگاه بسیج است، برعهده دارد. پیش از او، حاج حسن ناظری که برای بسیاری از بسیجیان و اهالی مسجد در محله های مختلف شهر نامی آشناست، عهده دار این مسئولیت بود.
حوزه ۳۶۳ به دلایل مختلفی از جمله وسعت قلمرو و جغرافیایی و تعداد زیاد اعضا، از قدیمی ترین ووسیع ترین حوزه های مقاومت شهرری است. از پایگاه مسجد خاتم  النبیین(ص) که محل استقرار حوزه است، تا خیابان ۲۴ متری، قلعه گیری، جاده ورامین، سه راه تقی آباد و نهایتاً عباس آباد و امین آباد و محله ایرانیت ـ در مجاورت سه دختران ـ همه پایگاه های بسیج؛ تحت نظارت این حوزه اند.
سردار، مردی آرام و خوش برخورد است. برای من که هنوز مواجهه و برخورد با رفقای طرد شده از پایگاه های بسیج به خاطر ظواهر نامتعارف را از دست نداده ام، سخنان سردار متولیان، مرهمی است بس با ارزش.
***
متولیان البته و پیش از هرچیز، از ویژگی های حوزه  می گوید: «وفاق، همدلی و یکرنگی میان اعضا و اتحاد کامل میان هر هجده پایگاه آن از جمله ویژگی  های حوزه ۳۶۳ است و دلیلی عمده آن نیز مدیریت شایسته و قابل تقدیر حاج حسن ناظری، فرمانده سابق حوزه است که از بدو تأسیس تا سال ۸۳ این سمت را برعهده داشت تا اینکه موجبات رنجش و استعفای ایشان فراهم آمد.
او سپس از وظایف خطیر بسیج خصوصاً در زمان کنونی سخن می گوید و تأکید می کند: «با وجود مخفی بودن سلاح دشمن در زمان صلح، وظیفه بسیج بسیار سخت تر و سنگین تر است. حضور فعال بسیج در صحنه، بزرگ ترین نیروی بازدارنده دشمن است. مادامی که دشمن شاهد حضور یکپارچه جوانان بسیجی در صحنه است، هرگز به خود اجازه حمله به کشور اسلامی را نمی دهد.»
از فرمانده حوزه ۳۶۳ درباره ساز و کار فعالیت بسیج می پرسم و اینکه اکنون پایگاه های بسیج عمدتاً چه اهدافی را دنبال می کنند، می گوید: «اکنون عمده برنامه های بسیج فرهنگی است و برنامه های نظامی ما فقط در حد مانورهاست.
مانورهای نظامی سبب می شوند تا اعضا آموزش های نظامی را فراموش نکنند. اعضا بسیج، همگی یا در قالب گردان های عاشورا یا در شوراهای پایگاه سازماندهی می شوند.»
***
بسیج جذب دارد؛ ریزش هم دارد
متولیان، کارهای فرهنگی بسیج را وسیع شمرده و می گوید: «آموزش ها و فعالیت های فرهنگی ما طیف گسترده ای را شامل می شود. از آموزش قرآن، اخلاق و فقه گرفته تا آموزش مسائل سیاسی، اجتماعی، آموزش های کمک درسی،  ورزش و هنری، همه از برنامه های فرهنگی بسیج هستند. از آنجا که تعداد اعضا بسیج زیاد است، کار فرهنگی سرمایه گذاری زیاد لازم دارد. متأسفانه سرانه کار فرهنگی بسیار کم است. از این رو رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده، بسیار سخت و گاه دور از دسترس است.»
سردار متولیان در ادامه می گوید: «بسیج همانگونه که جذب دارد، ریزش هم دارد؛ تبلیغات دشمن جذابیت زیادی دارد و از آنجا که مبتنی بر نفسانیت است و اصولاً مبارزه با هوی و هوس نیز کار سختی است، متأسفانه بعضاً شاهد ریزش نیروها هستیم.»
***
عضویت در بسیج سدی در برابر انحرافات
به رفتارهای سلیقه ای و آمرانه و نگاه های خشک در برخی پایگاه های بسیج اشاره می کنم و از متولیان می پرسم آیا هنوز این رفتارها در بسیج وجود دارد و آیا فکر نمی کند همین برخوردها نیز دلیلی برای برخی ریزش های بسیج بوده است؟
او به شدت از این موضوع ابراز ناراحتی می کند و می گوید: «متأسفانه روزگاری بود که به خاطر همین مسائل، برخی از جوانان را از دست دادیم؛ اما الان به جرئت می گویم خط بسیج اینگونه نیست. اکنون خط بسیج توسط فرماندهی محترم نیروی مقاومت، جذب جوانان است و در کل باید گفت دیگر در هیچ پایگاهی، سلیقه ای برخورد نمی شود و راه برای عضویت جوانان و نوجوانان در بسیج مانند گذشته باز است.»
می پرسم: حتی اگر ظواهر آنها کمی غیرمتعارف باشد هم کسی از ورود آنها به بسیج ممانعت نمی کند؟
و او که حرف هایش بسیار امیدوار کننده است، می گوید: «امروز دیگر اینگونه نیست که جوانان به خاطر ظواهر نتوانند در بسیج فعال باشند. بسیج مکانی برای انسان سازی است. وقتی جوانان جذب بسیج شدند در واقع بر انحرافات سد زده اند.
موضوع این است که اگر ما این جوانان را جذب نکنیم، احتمال اینکه جذب برنامه های دشمن شوند، بسیار زیاد خواهد شد.»
از او که بسیار دقیق و شفاف سخن می گوید، درباره وضعیت فرهنگی شهر می پرسم: «فرهنگ شهرری متأثر از کلانشهر تهران است. ما این روزها شاهد بدحجابی های زیادی حتی در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) هستیم. اما در نگاه کلان و مقایسه با بسیاری دیگر از شهرها و حتی در مقایسه با تهران، جو فرهنگی شهرری در مجموع قابل قبول است و هنوز حال و هوای شهر مذهبی است و هر تازه واردی بلافاصله متوجه این موضوع می شود.
بزرگ ترین حوزه و کوچک ترین دفتر
متولیان، بزرگ ترین مشکل حوزه ۳۶۳ را نداشتن مکان مناسب برای فعالیت شورا می داند و می گوید: «متأسفانه هیچ حوزه ای در سطح ناحیه مقاومت ری مانند حوزه ۳۶۳ نیست که فضایی به این محدودی برای فعالیت داشته باشد.»
«از سال ۸۱ نیروی مقاومت بنا داشته مکانی مناسب برای گسترش فضای حوزه خریداری کند، ولی تاکنون این امر محقق نشده است، خوشبختانه با پیگیری های ناحیه و کمک ها و مساعدت شهرداری منطقه،۲۰ قطعه زمینی برای احداث ساختمان حوزه تهیه شده که ان شاالله اگر بودجه لازم تأمین شود،  مراحل ساخت ساختمان حوزه ۳۶۳ آغاز خواهد شد بدون شک، داشتن مکانی مناسب، روحیه اعضا را ارتقا داده و باعث افزایش فعالیت ها خواهد شد.»
پیش از آنکه دفتر کوچک او را در انتهای راه پله های تنگ مسجد خاتم النبیین(ص) ترک کنم از او می خواهم راهکاری را برای دوری جوانان از انحرافات اجتماعی ارائه کند و فرمانده حوزه ۳۶۳حضرت عبدالعظیم می گوید: «مسئولان اجرایی باید برای جوانان فرصت شغلی فراهم کنند. عمده انحرافات از بیکاری حاصل می شود،  حتی  کلان تر که نگاه کنیم، ریزش اعضای بسیج نیز در بسیاری مواقع به همین معضل باز می گردد، جوانی که کار ندارد بسیار زودتر جذب فساد می شود.»
***
عضو بسیج اهل مسجد است
خداحافظی می کنم و با سردار قدم در راه پله ها می گذاریم. پیش از آنکه به در خروجی مسجد خاتم (ص) برسیم و از یکدیگر جدا شویم، به گفته های او فکر می  کنم. به یاد مجید می افتم که به خاطر اندک مسئله ای درباره رعایت نکردن ظواهر، از بسیج عذرش را خواسته بودند. او معتاد نشده، سیگار هم نمی کشد، وضع پدرش هم آنقدر خوب هست که بتواند برایش همه کار بکند تا او اسیر انحرافات ناشی از بی پولی و بیکاری نشود، اما مجید وقتی به بسیج می رفت،  با همان ظواهر نامتعارف ، اهل مسجد بود و نماز می خواند ولی حالا...!
متولیان اگرچه برای من حجت را تمام کرد که دیگر زمان توجه صرف به ظواهر تمام شده و در هیچ پایگاهی چنین برخوردهایی صورت نمی گیرد، اما هنوز هم در برخی از پایگاه ها، دیده می شود که به ظواهر اعضای بسیج بیش از اهداف اصلی بسیج توجه می شود. آرزو می کنم تعداد مجیدها کم باشند و تعداد متولیان ها زیاد.
نظرات 1 + ارسال نظر
حسین اکبری نودهی پنج‌شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:19 ب.ظ http://www.nodehaki.blogfa.com

بسم رب الحسین
سلام
اللهم عجل لولیک الفرج
آشنائی با وبلاگ شما برای بنده فرصت مغتنمی است .
امیدوارم همواره در راه ترویج اندیشه های ناب گام برداشته و
در این مسیر موفق و پاینده باشید
------------------------------------------
در کلبه فرهنگی ام بصورت ( 24 ساعته ) منتظر یک مهمان تازه و عزیز هستم .
بیائید و با نظرات ارزشمندتان راهگشایم باشید .
یاعلی ... و همواره با علی
بدرود تا درودی دیگر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد